Säsongsdäck

Som du säkert vet är det en viktig skillnad mellan att köra sin bil på sommarhalvåret och att köra den under vinterhalvåret här i Sverige. Därför är det inte så konstigt att lagen säger att du måste byta däck och att dina däck för respektive säsong måste uppfylla en del krav. Det är helt enkelt för vår egen säkerhets skull, däcken på bilen måste klara av underlaget.

Vintertid är det därför vinterdäck som gäller – du kan välja mellan att ha dubbdäck eller att sätta på det som kallas likvärdigt på din bil. Under vinterhalvåret innebär det att du kan ha sommardäck med snökedjor eller det som kallas för friktionsfria däck. När måste man byta däck då? Jo från och med den 15 oktober till den 15 april har du lov att köra med vinterdäck när det är vinterväglag. Med vinterväglag menar trafiksäkerhetsverket; snö, snömodd, is och frost på vägarna. Det måste alltså inte vara en meter snö på vägbanan för att det ska räknas som vinterväglag. Nu ska vi ta en djupare dykning ner i det som utgör skillnaderna mellan vinter- och sommardäck.

Dubbdäck

Dubbdäck är den typ av vinterdäck som funnits längst här i landet. Det är en typ av vinterdäck man använder eftersom att dem är försedda med dubbar och ett betydligt grövre mönster än andra däck. Tack vare det så får man betydligt bättre väggrepp även när det är vinterväglag. Dubbdäcken har faktiskt lyckats minska riskerna för dödsolyckor med hela 42 % under årens lopp. Men är det så att du mest kör inne i städer eller på vägar som får regelbunden underhållning under vintern, ja då kan det vara en lite bättre idé att köra med de vinterdäck som kallas för friktionsdäck. En typ av däck som blir allt vanligare nu för tiden. Dubbdäck är helt enkelt bara optimalt om du kör på snöiga, hala vägar större delen av tiden och ska åka långt på landsvägar och motorvägar norröver i Sverige. Med dubbdäck kan du till exempel få väldigt mycket bättre väggrepp och kortare bromssträcka på hal is eller hal is med pudersnö på. Har du odubbade däck på en sådan vägbana och behöver bromsa blir bromssträckan tio gånger längre.

Visst finns det även nackdelar med att köra med dubbdäck på vintern men det beror mycket på var någonstans du kör. En av dessa nackdelar är att dubbdäcken kan rugga både isen och asfalten under isen, det i sin tur bildar extremt farliga partiklar i luften. På grund av just detta är det ofta inte lagligt att köra med dubbdäck inne i städer. Det blir ju även en hel del mer buller när man kör med dubbdäck. Alltså bör man välja vinterdäck beroende på var man bor och på vilka vägar man kommer att köra mestadels under vintern.

Friktionsdäck

När man bor i städer eller söder om Stockholm i Sverige så är det ofta ett betydligt bättre alternativ att välja friktionsdäck som vinterdäck till bilen. Du får bättre köregenskaper med dessa på asfalt med snömodd eller bara enstaka isfläckar samt att du inte bidrar till slitage i vägbanan eller till att bilda de livsfarliga partiklar som hamnar i luften. Dessutom blir inte bullernivån lika hög som med dubbdäck. Ska du sedan köra någonstans där det är sämre vinterväglag än inne i stan så kan du alltid komplettera med snökedjor.

Sommardäck

Resten av året när det inte är vinterväglag eller krav på vinterdäck så är det ju sommardäck som gäller. Här tittar man på vilka köregenskaper man vill ha, bensinförbrukning med mera. Det viktigaste med sommardäck är nog faktiskt mönsterdjupet, dem får helt enkelt inte vara för slitna. Tittar man på vad som står i lagen så säger svensk lagstiftning att du får lov att köra med sommardäck som har ett så litet mönsterdjup som 1,6 mm men det känns väldigt lågt. Personligen skulle jag vilja säga att du aldrig ska köra med sommardäck som har ett mindre mönsterdjup än 3 mm. Då undviker du onödiga risker som att sladda så fort det är lite regnvatten på vägarna. Som du säkert förstått nu är det viktigt att ha koll på sina däck, speciellt när man ska byta till sommar- eller vinterdäck inför en ny säsong. När du ska byta till sommardäck är det alltid bra att kolla mönsterdjupet. Det gör du enklast med en linjal och som sagt, är det mindre än tre mm så rekommenderar jag att du köper nya för din egen säkerhets skull. Skulle du se en tydlig skillnad på hur nedslitna däcken är, till exempel att ett däck är mer slitet än de andra? Ja, då är det dags att åka till en verkstad och kolla hjulinställningen på bilen så att den är rätt. Är den inte det så kan dem på verkstaden justera det enkelt. Något annat som är grymt viktigt både för vinter- och sommardäck är att du har rätt lufttryck i däcken. Kolla alla däck och fyll på med luft när det behövs, även här ska man vara uppmärksam på om ett hjul utmärker sig genom att ha mindre luft än de andra. Då kan det nämligen vara punkterat och behöva bytas ut.