Däckfakta

För att kunna vara säker på att man köper rätt däck till sin bil finns det en del fakta man bör ha koll på. Funderar du på att köpa begagnade däck online är det extra viktigt att du vet vad du ska titta efter för att veta att det säkert är bra däck. Det finns som du kanske märkt en hel uppsjö av olika däck och märken på däck idag när man ska köpa nya däck till bilen. Vi kommer här inte att kunna täcka allt men vi gör vårt bästa och ska ta upp några av de viktigaste sakerna som du bör tänka på inför ditt däckköp.

Det första man måste tänka på är såklart om det är vinter- eller sommardäck som är aktuellt att köpa. Det är först efter det beslutet som det snabbt blir betydligt klurigare att välja. Många däck kan tyckas se likadana ut även om dem egentligen inte är det. Kan man inte hur stort mönsterdjup det ska vara för respektive säsongsdäck är även det en svår sak att avgöra med blotta ögat. Alltså måste man veta hur man enklast mäter mönsterdjup och vilka regler som gäller. Utöver detta finns det en hel massa faktorer som skiljer däcken åt; egenskaper, kvalitet, design och mycket mer. Ja, allt detta är faktiskt saker som är olika beroende på vilka däck man tittar på. Med tiden går tekniken framåt och antalet faktorer som man bör väga in ökar i samma takt som det finns nya funktioner på däcken. Ett exempel på ett stort framsteg inom däckbranschen är bland annat att man idag kan köpa däck som ger betydligt bättre komfort i bilen. Du kan även hitta extremt avancerade däck som innehåller så mycket som ca 200 olika råmaterial med mera.

Innehållsförteckning på däck?

Numera är faktiskt innehållsförteckningen på bildäck en essentiell del som man bör ha koll på. Det kanske inte går att ha koll på allt och all utveckling men en del av det är bra att kunna. Försöker du lära dig allt kommer du snart märka att det är en hel vetenskap. Till att börja med så är det som så att bildäck är gjorda av så mycket mer än gummi. Det behövs fler ingredienser än så för att bilen ska rulla smidigt och säkert på vägarna. I grunden är alla bildäck uppbyggda i fyra delar. Först har man stommen som består av det man kallar för textilcord. Textilcorden ligger i ett eller flera lager som i sin tur hålls samman med flera olika lager gummi. Andra delen är det man kallar för bälten, dem består av ett antal lager med stålvajrar och är det som ger däcken stabilitet. I en del däck är även bälten tillverkad i textila material istället för stålvajrar. Den tredje delen är det som heter klinchen, den består av flera buntar med stålvajrar. Den fjärde grundstommen i ett bildäck är det som man kallar för slitbanan. I slitbanan finner man ofta en blandning av både syntet- och naturgummi som ska ge däcken perfekt kontakt med vägbanan tillsammans med de mönster som finns på däcket. På ett riktigt bra däck så samarbetar slitbanan, tack vare en bra gummiblandning med ett optimalt mönster för däckens tänkta funktion. Där tittar man på faktorer som vattendränering, bromssträcka och riktningsstabilitet.

Mönster – en viktig faktor!

En av de absolut viktigaste sakerna som man måste tänka på när man ska köpa däck till sin bil är mönster och mönsterdjup. Dessa två påverkar nämligen en hel massa saker; väggrepp, tålighet, drivförmåga, vattendränering med mera, med mera. Det påverkar din komfort i bilen, hur mycket det låter när du kör och hur mycket bensin du förbrukar per mil. Just eftersom att mönster och mönsterdjup på dina bildäck är en så viktig faktor så finns det hela fyra olika kategorier som man brukar dela in dem i; Standardmönster, Riktningsbestämt mönster, Asymmetriskt mönster och Kombinerat mönster. Hur man väljer kategori beror helt på vilka egenskaper man värdesätter högst när det gäller bildäck. Mönsterdjupet på däcken är något man bör tänka på extra mycket när det gäller vinter- kontra sommardäck. Speciellt viktigt att kolla upp detta är när man köper begagnade däck och när man kollar sina vinter- sommardäck inför nästa säsong. Så när du ska titta på begagnade däck och vill ha koll på mönsterdjupet, då ska du alltid ta med en linjal eller en måttstock så att du kan mäta själv. För att få reda på vilka mönsterdjup som är rekommenderade i Sverige under sommar- respektive vintersäsong är det bara att läsa på Trafiksäkerhetsverkets egen hemsida.

Datummärkning

Det finns faktiskt datummärkning och en hel del andra märkningar på däck som är bra och viktiga att känna till. Särskilt om du ska undersöka begagnade däck som du vill köpa privat. Det är nämligen så att även om mönsterdjupet ser okej ut på däcken så kan däcken vara för gamla och därmed dåliga. Däck slits även under förvaring och över tid utan att man använder dem. Är det däck som använts i mer än mellan 5 och 6 år så kan det även finnas sprickor i dem samt andra skador som man inte kan se med blotta ögat. Det betyder dock inte att dessa skador inte skulle ge dig problem med körningen.

Titta alltid på däckens datummärkning, även när du köper från kända firmor. Hur ser den ut och hur läser man den? Vi tar ett exempel, om det står 3206, ja då är däcket tillverkat vecka 32 år 2006. Speciellt när det är vinterdäck du ska köpa är det viktigt att kolla datum men det ska även finnas en speciell märkning som bara finns på vinterdäck. En vanlig sådan är M&S, det betyder då Mud and Snow, alltså lera och snö. Allra helst vill man även hitta en märkning som skrivs XL eller EL på däcket. Dessa märkningar står för Extra Load och betyder att däcken klarar en betydligt högre belastning när det är högre däcktryck. Men den viktigaste märkningen utöver datummärkningen på vinterdäck är ändå M&S. Det kan även stå; M+S, M.S, eller bara MS. Men då vet man att det är vinterdäck och inget annat.